Charlotte vil opspore leversygdom hos patienter med risikofaktorer som diabetes

Læge ved afdelingen for medicinske mave- og tarmsygdomme, Charlotte Wernberg, er ny postdoc under Institut for Regional Sundhedsforskning. Hun fortsætter sin forskning i, hvordan opsporing af leversygdom forårsaget af overvægt og type 2-diabetes kan effektiveres.

I april 2024 blev læge ved afdelingen for medicinske tarmsygdomme, Charlotte Wilhelmina Wernberg, postdoc og tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning. Hun vil de næste år være at finde dels i klinikken og dels på etage E4, hvor hun fortsat skal udvikle sin forskning under Forskningsenheden for Mave-, Lever- og Tarmsygdomme ved Esbjerg og Grindsted Sygehus.

- Jeg er meget glad for at have fået muligheden for at kunne udvikle min forskning i fremtiden til glæde for patienterne ved Esbjerg og Grindsted Sygehus, fortæller Charlotte.

Hurtigere diagnose

Det er særligt patienter, som er i risiko for at have skjult leversygdomme forårsaget af overvægt og type 2-diabetes, Charlottes forskning kommer til gode.

- Jeg vil under min postdoc blandt andet undersøge, om vi med en simpel blodprøve kan konstatere, når en patient har betændelse i leveren forårsaget af fedtophobning. Vi har allerede gode indikationer på, at det kan lade sig gøre, men det skal efterprøves yderligere, fastslår Charlotte.

Leversygdom forårsaget af overvægt og type 2-diabetes er i kraftig vækst i Danmark. Det kan blandt andet skyldes, at overvægt bidrager til øget forekomst af diabetes.

- Nogle patienter med diabetes får en fedtophobning i leveren, som i værste fald kan udvikle sig til fedtleverbetændelse, arvævsdannelse og i sidste ende potentiel alvorlige komplikationer ved skrumpelever, fortæller hun.

- Problemet er på nuværende tidspunkt, at man må antage, at langt størstedelen af personer med fedtleverbetændelse ikke opdages, fordi det kræver en vævsprøve, som er risikofyldt og ressourcekrævende. Det skal vi simpelthen gøre bedre for patienterne i fremtiden, siger Charlotte. Samtidigt er der ikke alle der bliver syge i leveren, så vi skal finde de rigtige patienter.

Hun håber, at hendes forskning vil lede til, at flere med leversygdom grundet f.eks diabetes, vil blive opdaget tidligere, at vi bedre kan koncentrere os om dem i størst risiko og undgå at undersøge dem der ikke har brug for det, og at de rigtige kan blive sat i behandling.

Projektet løber frem til 2026.

Kort info

2014: færdiguddannet læge fra medicinstudiet på Syddansk Universitet

Klinisk aktuel ansættelse: Hoveduddannelseslæge på Esbjergs Gastroenterologiske og Hepatologiske Afdeling.

Forsknings rejse:

2018, Klinisk assistent: medlem af Leverforskningsgruppen Esbjerg og var en primær drivkraft for at få OPEN Biobank til at rulle ud på Esbjerg Sygehus.

2019 Ph.D.-studerende ved FLASH (OUH) og Esbjerg og Grundforskningsfondsstøttet igennem ATLAS (SDU)

April 2023: forsvarede sin Ph.d afhandling om biomarkører og kognitiv påvirkning af metabolisk associeret fedtleversygdom

Under hendes ph.d.-undersøgelser validerede hun og ATLAS-teamet en opløselig form af den proteinudløsende receptor udtrykt i myeloidceller 2 (TREM2) som en markør for metabolisk associeret steatohepatitis, og dette vigtige translationelle arbejde blev offentliggjort i Hepatology i 2023 og opnåede udbredt anerkendelse.

Hun brænder for at fortsætte forskerkarrieren og yderligere styrke samarbejdet og arbejdet i Leverforskningsgruppen på Esbjerg og Grindsted Sygehus samt styrke relationerne transnationalt.