Skip til primært indhold

JUNI - International kongres for fibrinogen afholdes i Esbjerg

Frem til 6. juni 2024 er Esbjerg og Grindsted Sygehus sammen med Erasmus Medical Center i Rotterdam vært ved den 27. Fibrinogen-workshop på vegne af International Fibrinogen Research Society. På kongressen samles forskere og fagfolk for at udveksle ny forskning og idéer inden for arbejdet med fibrinogen.

Enheden ved Tromboseforskning ved Esbjerg og Grindsted Sygehus er sammen med Erasmus Medical Center i Rotterdam vært ved den 27. Fibrinogen-workshop på vegne af International Fibrinogen Research Society i juni 2024.

Det handler alt sammen om fibrinogen – et protein, der binder sig til blodpladerne og hjælper dem med at klumpe sig sammen – når Enheden for Tromboseforskning, Klinisk Diagnostisk Afdeling ved Esbjerg og Grindsted Sygehus sammen med Erasmus Medical Center i Rotterdam er værter for den 27. Internationale Fibrinogen Research Society (IFRS) Workshop fra 2. til 6. juni 2024. Over fem dage deltager 54 forskere og fagfolk fra 13 forskellige lande. Dagene forbinder basal og klinisk forskning om fibrinogen.

Målet er at udveksle nye fremskridt og innovative idéer inden for feltet. Deltagerne vil over de næste dage dele viden, blive klogere på nyeste forskning og danne netværk på tværs af landegrænser.

Vi er meget stolte af, at Enheden for Tromboseforskning på Esbjerg Sygehus sammen med Erasmus Medical Center i Rotterdam i år har fornøjelsen af at organisere workshoppen i Esbjerg på vegne af International Fibrinogen Research Society. Vi håber på at få en masse ny viden og et større internationalt netværk, og at workshoppen bliver en succes, fortæller forskningsleder i Enheden for Tromboseforskning, Else Bladbjerg.

Et livsvigtigt protein
Fibrinogen er et vigtigt protein i blodet. Det spiller nemlig en central rolle i kroppens mekanisme til at stoppe en blødning (koagulation).

Når kroppen får et sår, sættes en proces i gang, hvor fibrinogen omdannes til fibrin - et trådformet protein, som danner net over såret. Dette net vil sammen med blodplader stoppe blødningen og beskytte såret, mens helingen finder sted.

Hvis man har for lave niveauer af fibrinogen, bliver det sværere for sår at hele, mens forhøjede fibrinogenniveauer skaber risiko for dannelse af blodpropper. Det er fibrinogenets mange egenskaber relateret til den øgede risiko for blodpropper og flere andre sygdomme, som er i fokus på workshoppen.

APPFWU02V