’Flere som dig’ - et ønske fra både patienter og sygehus

Esbjerg og Grindsted Sygehus bakker op om kampagne for at få flere til at vælge at blive sygeplejersker – ved at vise, hvordan enkelte har gjort en kæmpe forskel

Fylder de bedste sider af sygeplejefaget for lidt, når nye generationer skal overveje, om de vil gå den vej?

Ønsket om flere fremtidige sygeplejersker har samlet forskellige aktører i en kampagne forud for dette års kvote 1-ansøgningsfrist, hvor ansøgere kan sikre sig en plads på sygeplejerske-studiet fx på UC SYD.

Kampagnens tre film viser patienters taknemmelighed - og hvordan man kan gøre en enorm forskel for patienter og pårørende - og budskabet er set mange gange i biografer, i busser og på sociale medier.

På Esbjerg Sygehus og Grindsted Sygehus har vi 988 sygeplejersker og 189 social- og sundhedsassistenter tilknyttet, og det gør plejegruppen til den største. For sygeplejefaglig direktør Charlotte Mose er det oplagt at bakke op om kampagnen:

’Det er vigtigt, at vi også i fremtiden kan rekruttere unge mennesker til sundhedsfagene, og derfor bakker vi op om at give de unge et fuldt billede af både hvordan man kan gøre en forskel, men også af fagets mange muligheder og hvordan man som sygeplejerske kan få en givende og meningsfuld hverdag’, lyder det fra Charlotte.

Vera Slyk fra Patient- og Pårørende-panelet på Esbjerg og Grindsted Sygehus formoder at en kommende mangel kan hænge sammen med, at færre har helt konkrete erfaringer med omsorg fra at passe søskende eller tage sig af bedsteforældre. ’Som patient er man virkelig taknemmelig. Man ved godt, at når han har det allersværest kan man både være navlepillende og en hidsigprop. Vi møder sygeplejersker, når vi skal genfinde modet på livet og skal lære at kravle igen efter en operation. Det betyder så meget at de møder os med omsorg, forståelse, samt viden om psykologi og bevægelse’, siger Vera.

Videoer fra sygehuset om at være sygeplejerske

Tre sygeplejersker fra Esbjerg Sygehus fortæller i forbindelse med kampagnen om deres oplevelser.

Juliane fortæller om at være sygeplejerske

Sørin fortæller om at være sygeplejerske

Lise fortæller om at være sygeplejerske

Parter er gået sammen

Aktørerne i samarbejdet om at få flere til at søge ind på sygeplejerskeuddannelsen er: Region Syddanmark, 20 syddanske kommuner, Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og University College Syd

I 2030 kommer samfundet ifølge aktørerne til at mangle 8.200 sygeplejersker - og i takt med at der kommer flere ældre og færre unge, der søger ind på sygeplejerskeuddannelsen, står det danske samfund over for en potentiel krise.