Den gode samtale
Gode samtaler er den bedste vej til at opnå trygge patientforløb og et godt arbejdsmiljø
Med kommunikationskurset "Den Gode Samtale" klædes du som medarbejder endnu bedre på til at gennemføre og strukturere samtaler med patienter og pårørende.
I Region Syddanmark skal patienter føle sig inddraget og trygge, når de taler med sundhedsprofessionelle om deres undersøgelses- og behandlingsforløb. En god dialog er en vigtig forudsætning for, at du og dine kolleger får den nødvendige viden og indblik i patientens perspektiv og dermed den bedste forudsætning for at kunne hjælpe.
Kommunikationskurset tager udgangspunkt i en velkendt og internationalt afprøvet metode, Calgary-Cambridge Guide (CCG), som kan bruges af sundhedsprofessionelle til at skabe struktur i samtaler med patienter og pårørende. For struktur er vigtigt, når personalet skal forstå patientens dagsorden og samtidig sikre en klar og forståelig dialog.
Hvad er Calgary-Cambridge Guide?
Calgary-Cambridge Guide, forkortet CCG, er en evidensbaseret og praksisrelevant kommunikationsmodel, som sætter rammen for professionel sundhedskommunikation. Modellen er blevet til i et samarbejde mellem universiteterne i Cambridge og Calgary – deraf navnet.
Grundpillerne i CCG-modellen er især tre forhold:
- Opbygge og vedligeholde en samarbejdende relation
- Tydeliggøre formålet med samtalen
- Have en klar struktur for samtalens forløb
CCG giver os både et overblik over samtalens faser og indhold, samtidig med at den anviser kommunikative færdigheder, der kan hjælpe sundhedsprofessionelle til, sammen med patienten, at nå målet for de forskellige faser i samtalen.
Kontakt: Den Gode Samtale på Esbjerg og Grinsted Sygehus
Ulla Kjærgaard Kappel
Uddannelseskonsulent
Uddannelsescentret
5118 3494 Ulla.Kjaergaard.Kappel@rsyd.dk