Skip til primært indhold

Patienter kårer FAM til Danmarks bedste

Det er sjældent sjovt at have brug for akutbehandling på sygehuset, men midt i ærgrelsen over at skulle en tur der forbi, kan borgerne i Sydvestjylland nu glæde sig over, at de trods alt møder til behandling i Danmarks bedste akutmodtagelse.

Det prædikat kan Fælles Akutmodtagelsen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg bryste sig af fra i dag, hvor resultaterne af den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser (LUP) på akutområdet offentliggøres. Tusindvis af patienter fik efter deres behandling i efteråret på en af landets mange akutmodtagelser og akutklinikker tilsendt et spørgeskema. Mest tilfredse af alle var de patienter, der havde modtaget akut ambulant behandling på sygehuset i Esbjerg. 

- Det er ikke første gang, at vores sygehus har gjort sig positivt bemærket i forhold til patienttilfredsheden, men det er utroligt positivt, at vi formår at give patienterne en endnu bedre oplevelse i år. De flotte tal i undersøgelsen afspejler vores mange dygtige og dedikerede medarbejdere, der går en ekstra mil for at give patienterne en god oplevelse, og det er vi enormt stolte af, siger Per Busk, administrerende sygehusdirektør

Akutteam øger bevidstheden 
Også sidste år scorede FAM højt i LUP-undersøgelsen – alligevel er succesen tiltaget på stort set alle parametre. 18 af undersøgelsens 21 spørgsmål kan der måles på og i halvdelen scorer SVS bedst af alle, mens landets næstbedste akutmodtagelser ”blot” har tre førstepladser. 

Størst fremgang for akutmodtagelsen på SVS ses i de spørgsmål, der kredser om hjemsendelse og tiden umiddelbart efter besøget i FAM. Patienterne er blandt andet spurgt til, om deres sygdom/skade blev behandlet på en måde, så de var trygge ved at blive sendt hjem igen, mens et andet spørgsmål lød, om patienterne følte sig informeret om de symptomer, de skulle være opmærksomme efter hjemkomsten. 

Ina Marie Andersen er afdelingssygeplejerske med særligt ansvar for skadestuen. Hun ser netop dén markante fremgang som endnu en gevinst ved det allerede prisbelønnede samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Sydvestjysk Sygehus, hvor et team af akutsygeplejersker letter sektorovergangen mellem sygehus og kommune, når patienter sendes hjem efter endt behandling eller indlæggelse. 

- I kraft af Akutteamet er personalets opmærksomhed helt generelt øget i forhold til, hvad vi skal være opmærksomme på i for eksempel patienternes bagland, når vi sender dem hjem. I nogle få tilfælde drages teamet også ind, når vi sender patienter hjem efter ambulant behandling, hvis der for eksempel skal ske opfølgning derhjemme, men ellers er det teamets generelle tilstedeværelse i FAM og deres løbende snak med medarbejderne her, der smitter af. Det tror jeg på, siger Ina Marie Andersen, der – med egne ord – er helt vildt stolt af de flotte LUP-resultater, som er hentet i et år, hvor presset af patienter i FAM har været meget stort.

Ud af boksen
Titlen som Danmarks bedste skadestue er først og fremmest medarbejdernes. Det understreger både sygehusdirektør Per Busk og ledelsen i FAM.

- Vi har nogle glade, engagerede medarbejdere, der - travlhed til trods - formår at sætte patienten først. Det siger meget om deres professionelle tilgang til arbejdet og det er noget, vi som ledelse, virkelig påskønner. Når det er sagt, så er indsatsen ikke FAMs alene. Hver dag trækker vi på dygtige kolleger i hele huset, som i høj grad også er med til at give vores patienter en god oplevelse, siger Trine Vestergaard, konstitueret ledende overlæge i FAM.  
 
Annette Nørremark Marloth er sygeplejerske i FAM og er primært tilknyttet skadestuen. Hun glæder sig over patienternes anerkendelse, der – ifølge hende – blandt andet er et resultat af, at der tænkes ud af boksen, når tid og ressourcer tillader det. 

- Hvis jeg gennemgår listen over de patienter, der er meldt og kan se en toårig, der skal have et par sting, men først har fået en tid sent om aftenen, så ringer jeg dem ind før, hvis det er muligt. Det samme gælder gamle fru Hansen. En toårig bliver kun sværere at behandle, jo senere på aftenen det bliver, mens fru Hansen har brug for at komme hjem. Det handler mest af alt om at tænke lidt ud af boksen, når det er muligt. Det er ikke bare til gavn for patienterne, men også de kolleger der for eksempel møder ind til en nattevagt, siger Annette Nørremark Marloth. 

FAKTA
Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser i Akutmodtagelser (LUP Akutmodtagelse) gennemføres årligt for at blive klogere på, hvordan patienterne oplever deres besøg på en af landets akutmodtagelser/klinikker. 
Efter endt behandling modtager Patienterne et spørgeskema med 21 spørgsmål om alt fra smertelindring og skiltning til ventetid og generel tilfredshed. 

Vil du selv tjekke FAMs flotte resultater ud, så er de her
 
 

APPFWU01V