Stillingen som ledende overlæge på øre, næse og hals er besat

Stig Krarup Petersen fortsætter som ledende overlæge på øre, næse og halsafdelingen på SVS.

Han har allerede god erfaring med at være ledende overlæge på øre, næse og halsafdelingen på SVS. Allerede i slutningen af 2017 blev han indsat som konstitueret ledende overlæge efter den afgående ledende overlæges anbefaling.

Dengang var det med aftale om et års varighed på stillingen, som siden hen blev til 15 måneder.

- Jeg ønskede at lære, hvordan det er at være leder på min afdeling, inden jeg måske blev fastansat. Det kan man ikke lære blot på et halvt år, som det er kutyme med de konstitueret overlægestillinger, fortæller Stig.

Han var meget glad for at blive anbefalet til stillingen. Den største anerkendelse kom fra kollegaerne, som bakkede op om hans nye titel, så han takkede ja til den konstituerede stilling - ikke for at bestemme, men fordi han er et menneske, som gerne blander sig for at skabe forandring.

Det første år er overordnet gået godt. I sin tid som konstitueret ledende overlæge har Stig fokuseret på at få en fuldt bemandet afdeling og kæmpe for en mere fair fordeling af strubepatienter på regionalt plan.

- Det er fedt at se, at vi kan få ting til at ske. Ikke nok med, at jeg har set min afdeling og medarbejderne udvikle sig det sidste år, så har vi også kæmpet nogle kampe i regionen. Det har givet nogle ændringer, vi virkelig kan mærke og som gør en forskel for os, fortæller Stig.

Men arbejdet stopper ikke der, og Stigs vision for fremtiden er klar:

- Vi skal have fuld aktivitet og høj kvalitet på alle områder som vores specialeplan tillader. På nuværende tidspunkt er vi i fuld gang med at udvikle mellemørekirurgi som ellers har været ude af SVS noget tid. Derudover skal vi have et bredt samarbejde på tværs – både intern på sygehuset og med lægerne ude i praksis. Vi skal også have meget mere fokus på forskning, så vi kan have god videnskabelig aktivitet, der er lokalt forankret, så vores patienter kan få den bedste behandling muligt.