Fra indlæggelse til rygestopiden

På et år har over 700 patienter fra Sydvestjysk Sygehus takket ja til et tilbud om rygestop. Én af disse er Helle Brodersen, der har fulgt et kommunalt rygestoptilbud. Hun er efterfølgende blevet røgfri.

Det var noget af en forskrækkelse for Helle Brodersen, da hun uventet blev indlagt på Sydvestjysk Sygehus i efteråret 2019. Og indlæggelsen endte da også med at blive et vendepunkt for hende. Besøget på sygehuset bød nemlig ikke kun på den obligatoriske pasning og pleje. Den bød også på spørgsmålene: Ryger du? Og har du lyst til at blive henvist til et rygestoptilbud i din hjemkommune?

Sydvestjysk Sygehus er en del af den regionale rygestopindsats i Region Syddanmark. Målet er, at flere patienter skal få hjælp til at blive røgfri. Derfor er spørgsmålene og henvisningerne til de kommunale rygestoptilbud også blevet mange, siden de første afdelinger i februar 2019 begyndte at spørge patienterne mere ind til deres rygevaner.
Over 600 patienter på sygehuset har på under et år takket ja til et sådant rygestoptilbud.

En håndsrækning
Helle Brodersen takkede også ja. For hende var der ikke langt fra spørgsmål til samtykke. Det var et tilbud, hun ikke kunne sige nej til:

- Jeg blev jo noget forskrækket over at blive indlagt, og samtidig kan min mand ikke tåle røg, så det gav næsten sig selv, at jeg skulle sige ja, da sygehuset tilbød at hjælpe, fortæller Helle.
Hun havde tidligere forsøgt at komme af med smøgerne og tilmeldt sig et lignende tilbud, men dengang fik hun aldrig en bekræftelse på tilmelding og en dato for holdopstart. Derfor kom hun ikke videre og motivationen forsvandt.

- Det gjorde en stor forskel for mig, at personalet på sygehuset faktisk spurgte ind til mig og derefter tog ansvar for, at jeg blev tilmeldt et kursus hurtigst muligt. Det betød, at jeg ikke kunne nå at miste motivationen for projektet denne gang, understreger Helle.

Netværk og rygetrang
Helle er meget glad for at have fået muligheden for at blive tilmeldt det kommunale rygestopkursus. Det har gjort en forskel for hende:

- Efter jeg har været på kurset, har jeg fået mere viden om rygning, ligesom jeg har fået et godt netværk til andre, der står i samme situation. Vi støtter hinanden og deler både frustrationerne og sejrene sammen, siger Helle Brodersen.

- Selvfølgelig er det stadig svært ind imellem. Men når jeg får rygetrangen, så husker jeg på, hvorfor det var, at jeg ville stoppe. Det motiverer mig til at fortsætte. Jeg har det også meget bedre fysisk, efter jeg er stoppet med at ryge, så det gør helt sikkert også en forskel, fortæller Helle.

Fakta
Sydvestjysk Sygehus har siden 1. januar 2019 henvist over 700 patienter til et kommunalt rygestoptilbud. (i 2018 blev kun to patienter henvist på et helt år).
Helle har været røgfri siden november 2019.