Skip til primært indhold

Audit på korrespondancemeddelelser

I kommunikationen mellem sygehuset og almen praksis er der flere veje, og én af dem er elektroniske korrespondancemeddelelser, der anvendes mest hensigtsmæssigt til ikke-akutte henvendelser.

I PKO-regi har korrespondancemeddelelser været et fokusområde i 2024, da hensigtsmæssig anvendelse af kommunikationsformen i begge sektorer kan medvirke til øget patientsikkerhed samt et mere smidigt samarbejde. Derfor er der gennemført en audit i et samarbejde mellem sygehuslæger og praksiskonsulenter, der havde til formål at afdække:

  • Kvaliteten af korrespondancemeddelelser sendt på tværs af sygehus og almen praksis
  • Sygehusets svartid på korrespondancer

Resultater:

Ud fra nedenstående tabel ses det, at i 78 % af tilfældene, indeholdt korrespondancen relevant beskrivelse af patienten og 88 % var formuleret med en konkret problemstilling. Dog var det i 22 % af tilfældene vurderet, at problemstillingen ikke var egnet som en korrespondance.

30 ud af 41 korrespondancer var blevet besvaret, og det er vurderet, at alle blev besvaret præcist og forståeligt. Tre indeholdt ikke noget, der skulle besvares, og otte af de inkluderede korrespondancer, var ikke blevet besvaret af sygehuset.

53 % er blevet besvaret inden for én hverdag, 80 % inden for tre og 90 % inden for fem hverdage, som er det fastsatte servicemål.

APPFWU02V