Skip til primært indhold

Demensambassadører styrker de gode oplevelser hos patienter og pårørende

På Sydvestjysk Sygehus gør demensambassadørerne hver dag en stor indsats for at patienter med demens og deres pårørende skal få en god oplevelse under og efter indlæggelse.

Heidi Elmborg Andersen arbejder på afdeling 261. Her har hun dagligt kontakt med patienter med en demensdiagnose og kontakt til deres pårørende.  

Heidi Elmborg Andersen er ansat som social- og sundhedsassistent på afdeling 261 på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Hun er én af mange ansatte på sygehusene i Esbjerg og Grindsted, som hver dag er i kontakt med patienter med demens.
Inden Heidi fik job på sygehuset, arbejdede hun otte år i kommunalt regi i et tilbud for ældre borgere. Hun husker fra sit daværende job, at frustrationen var stor, når de ældre med demens måtte afsted til indlæggelse på sygehuset.


- Vi vidste godt, at når vi sendte dem afsted, ville de ikke komme hjem og være de samme. De ville være dårligere og havde færre kognitive evner, fordi det kunne være en svær oplevelse for vores borgere med demens at blive indlagt, fortæller Heidi.


Men frustrationerne er blevet vent til glæde. Efter Sydvestjysk Sygehus i efteråret 2017 opnåede bevilling fra Sundhedsstyrelsen til at give sygehuset et praksisnært kompetenceløft i forhold til demens, er forståelsen for patienter med demens blevet større, og samarbejdet med kommunerne blevet stærkere. Visionen om et demensvenligt Sydvestjysk Sygehus er blevet til virkelighed.
 

Demensambassadør
I 2018 blev Heidi Elmborg Andersen sammen med 33 kollegaer uddannet til demensambassadører på Sydvestjysk Sygehus. Det betyder, at Heidi hver dag udbreder sin viden om demens blandt sine kollegaer på afdeling 261 og givet en ekstra hånd med, når der er brug for det.


- Da jeg hørte, at sygehuset ledte efter frivillige ambassadører til at lede demensindsatsen ude på afdelingerne, meldte jeg mig med det samme. Jeg vidste jo, at det kunne gøre en kæmpe forskel, hvis vi tog nogle helt enkle forholdsregler i forhold til vores patienter med en demensdiagnose. Jeg så, hvordan det påvirkede dem før, så selvfølgelig vil jeg gerne gøre lidt ekstra.


Og afdelingen har taget godt imod Heidi og hendes viden:

- I starten, når vi fik en patient med en demensdiagnose, sagde mine kollegaer, at det var en ”Heidipatient”, men efterhånden som de har fået mere viden om at håndtere patienterne på deres vilkår, er ”Heidipatienterne” blevet til alles patienter.


- Jeg er selvfølgelig på, hvis der kommer en patient ind, som har brug for ekstra hjælp. Men i dag er vi alle med og kan bruge redskaberne til gavn og nytte – så vi er alle lige gode til at tage hånd om vores patienter med demens her, siger Heidi.

 

En forskel der tæller
Heidi er stolt af sin afdeling. Ikke nok med, at de sammen har skabt en velfungerende og positiv kultur omkring patienter med demens, som kommer patienten og de pårørende til gode, så er Heidi og hendes kollegaer også i fuld gang med at udbrede deres specialiserede viden til andre patientgrupper, hvor medarbejderne ser de samme problemstillinger.


- Vi kan altid gøre endnu mere, men vi har skabt en positiv forandring for vores patientgruppe med demens. Og man må jo sige, at det virkelig er en bragende succes, når vi kan tage det, vi har lært, og hjælpe mange flere patienter med de samme redskaber, siger Heidi.

 

Fakta:
Siden 2017 har Sydvestjysk Sygehus uddannet over 1250 medarbejdere til demensvenner, fået 33 frivillige demensambassadører rundt i afdelingerne på sygehuset, indført obligatorisk E-læring om håndtering af demens til alle læger i FAM, neurologisk og på medicinsk afdeling, og så har sygehuset ansat seks demenskoordinatorer i et specialiseret demensteam, som tilbyder vejledning, rådgivning og undervisning til hele sygehuset i forhold til håndtering af patienter med demens under deres indlæggelse.
Demensprojektet løber frem til slutningen af november 2019.

APPFWU02V