Mads Hvid Aaberg Poulsen er ny lektor i urinvejskirurgi

Overlæge Mads Hvid Aaberg Poulsen er ansat som ny klinisk lektor for urologisk forskning på Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital. Hans mål er at videreudvikle det lokale forskningsmiljø i afdelingen.

Mads Hvid Aaberg Poulsen har siden 22 været forsknings-aktiv ved Esbjerg og Grindsted Sygehus. Nu er hans lektorat flyttet til Esbjerg.

Mads Hvid Aaberg Poulsen er nu ansat som overlæge i urologi på urinvejskirurgisk afdeling ved Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital. Han varetager dagligt sin rolle som forskningsleder i urinvejskirurgien sideløbende med sit nye kliniske lektorat ved Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet.

Ud over sine forskningsansættelser, er Mads også ansat som overlæge ved Urinvejskirurgisk afdeling, Esbjerg Sygehus, hvor han hver uge ser patienterne i klinikken.

Og netop tilknytningen til patienterne klinisk og forskningsmæssigt er noget at det, som Mads nævner som det vigtigste for ham:

- Klinisk forskning kræver ofte, at patienterne inddrages i projekterne på den ene eller den anden måde. De er nøglen til at forstå og udvikle fremtidens behandling, og derfor er det rigtig vigtigt for mig, at jeg ser dem i klinikken. Det er i fællesskab, at vi skaber god praksis i forskningen, fastslår Mads Hvid Aaberg Poulsen.

Forskningsmiljø under renovering
Forskningsmæssigt har Mads Hvid Aaberg Poulsen et særligt fokus på prostatakræft. Det gælder alt fra tidlig opsporing til behandling, hvor han gennem lokale, nationale og internationale studier undersøger forskellige emner inden for prostatakræft.

Som forskningsleder ved Esbjerg Sygehus vil han dog gerne bidrage til at styrke forskningen inden for urinvejskirurgien i et bredt perspektiv.

- Udover forskning inden for prostatakræft vil jeg understøtte forskning inden for flere lokale funktioner i urologien. Det gælder blandt andet forskning i vores operationsrobot, benigne tilstande, smerter i pungen, overaktiv blære samt seksuelle problemer, fortæller Mads.

- Vi er allerede nået et stykke af vejen, men vi skal fortsat udvikle det forskningsmiljø på afdelingen til glæde og gavn for patienterne, understreger Mads Hvid Aaberg Poulsen.

Om Mads Hvid Aaberg Poulsen

• Alder: 49 år
  • Uddannelse: Uddannet læge i 2004; speciallæge i urologi i 2015.
  • Forskningskarriere: Ph.d. i 2014. Klinisk lektor siden 2019, og siden 2020 leder af afsnit for prostatakræft ved Urologisk Afdeling ved Odense Universitetshospital.